Ügyfélszolgálat: +36 52 512-900 / 66333
E-mail: helpdesk@it.unideb.hu

Tájékoztató az egyetemi elektronikus levelezési címek átállási folyamatáról

Miért van szükség a levelezési címek módosítására?

A Debreceni Egyetem egységes arculatának kialakítása során megfogalmazódott az igény az egyetemi elektronikus levelezési címek formátumának a rendezésére. Jelenleg ugyanis az egyetem munkatársai rengeteg különféle stílusú címen érhetők el, amelyek jó része még a Debreceni Egyetem létrejötte előtti időkből származik (pl. a date.hu, dote.hu, vagy klte.hu végződésű címek). Időszerűvé vált ezen régi címek felváltása unideb.hu végződésűekre, melyek tükrözik az egyetem egységét. Az új címképzési koncepció másik lényeges elvárása az volt, hogy az email címek lehetőleg utaljanak arra a szervezeti egységre, ahol a tulajdonosa dolgozik. Ez az elvárás szükségessé teszi a központilag biztosított delfin.unideb.hu, dragon.unideb.hu, fox.unideb.hu, jaguar.unideb.hu, puma.unideb.hu, valamint tigris.unideb.hu végződésű címek lecserélését is.

 

Ki határozza meg az új címzési rendszert?

Az új címzési struktúra kialakítását és a megfelelő mail domain nevek (az email címek kukac utáni része) megalkotását a centrumokkal egyeztetve a karok végzik, a teljes munkát pedig az Informatikai Szolgáltató Központ koordinálja.

 

Megszűnnek-e a régi email címek?

Az új email cím struktúra kialakítása természetesen nem jelenti a régi email címek megszűnését. A régi címekre a levelek ugyanúgy meg fognak érkezni, mint eddig. A változás abban mutatkozik meg, hogy a felhasználók új postaládákat kapnak az új email címeikhez, ahová a régi címekre érkező levelek is megérkeznek.

 

Hol lesznek az új postaládák?

Az új email címeket és a hozzájuk tartozó postaládákat vagy központilag biztosítja az Informatikai Szolgáltató Központ, vagy valamelyik szervezeti egység saját üzemeltetésű szerverén lesznek elérhetők. A konkrét megoldásról a szervezeti egységek tájékoztatják munkatársaikat, de felvilágosítás kérhető az Informatikai Szolgáltató Központtól is.

 

Mi a teendője egy felhasználónak az átállás során?

Az átállás több lépésből áll.

● A szervezeti egységek helyi rendszergazdái (vagy ezzel megbízott munkatársai)

összegyűjtik az adatokat, amelyek alapján létrehozhatók az új email címek, és a régiekről átirányíthatók a levelek. Ehhez szükség van a hálózati azonosítóra, a létrehozandó új email címre, valamint a régi email címre. Amennyiben valaki nem rendelkezik hálózati azonosítóval, az ISZK-tól igényelhet egyet. Az ISZK-val a kapcsolatot a helpdesk@it.unideb.hu címen vagy a 62741-es, illetve a 62849-es mellékeken lehet felvenni.

● Át kell telepíteni a régi leveleket az új postaládába. Ezt a régi email címet üzemeltető rendszergazdák végzik el az átálláskor. Ezután a régi levelek már csak az új postaládán keresztül érhetők majd el.

● A levelező kliens programban meg kell változtatni a postaláda elérésére vonatkozó

információkat (a POP3 vagy IMAP kiszolgáló és az SMTP kiszolgáló beállításait), valamint a személyes email címet kell átállítani a régiről az újra, hogy a helyes feladóval menjenek ki  levelek.

Mi a teendője egy rendszergazdának az átállás során?

A rendszergazdák feladata összegyűjteni a felhasználóktól az átálláshoz szükséges adatokat (hálózati azonosító, új email cím, régi email cím). Ehhez ismerniük kell a szervezeti egységhez rendelt új mail domain nevet, melyet a kari vezetés jóváhagyott. Az igényeket el kell juttatniuk az ISZK képviselőjéhez, hogy az átállás megtörténhessen. Az átállás során a felhasználóknak is segítséget kell nyújtaniuk a levelező kliens programok átállításában. A szükséges beállításokat (a felhasználói jelszó kivételével) az ISZK megadja az előzetes egyeztetések során. Az ISZK-val a

kapcsolatot a helpdesk@it.unideb.hu címen vagy a 62741-es, illetve a 62849-es mellékeken lehet felvenni.

 

Hol lehet tájékozódni az új levelezési domain nevekről?

Az ISZK portálján megtekinthető egy lista a mindenkori aktuális levelezési domain nevekről a

http://it.unideb.hu/maildomains címen.